Guro Børvan og Odd W.Sveum er Stange-foreningens datakontakter. (Foto: Finn-Åge Løvlien)

Opplæring av datakontaktene i gang

Med kurset i Stange startet PF Hedmark opplæringen av datakontakter i foreningene. I løpet av våren og forsommeren holdes det seks regionale kurs hvor deltakerne lærer å håndtere medlemsregister og å servere nyheter på nettsidene.

Med denne kursserien etterkommer forbundet og fylkesforeningen det som mange foreninger har etterlyst i lengre tid,- nemlig selv å få redigere medlemsoversikten. Datakontaktene i hver forening får legge inn nye medlemmer i systemet, slette utgående medlemmer, registrere adresseendringer og andre opplysninger om hvert medlem. Når foreningene heretter utfører dette selv, reduseres feilkilder i forhold til når opplysninger skal passere flere ledd. Samtidig avlastes forbundskontoret for mye tidkrevende arbeid, og mange foreninger ser på disse oppgavene som motiverende.

Kurset omfatter også kunngjøring av arrangementer på foreningenes nettsider og også det å lage nyhetsartikler. Kursdagen i Stange var en prøve på opplegget. Og alle deltakerne fikk denne dagen trent mye på å håndtere medlemsregisteret, og de la ut arrangementer og skrev artiler til nettsidene. Etter iveren å dømme var dette både lærerikt og interessant.

- Forbundet har laget en parallell til det virkelige medlemsregisteret og nyhetssidene hvor deltakerne kan trene alt de ønsker. Denne øvingsmodellen er fullstendig lik "virkeligheten" og har god læringseffekt, sier fylkessekretær Finn-Åge Løvlien som både har laget kursopplegget og står for undervisningen.

De neste kursene skal holdes i Brumunddal, Kongsvinger, Trysil, Rena og på Tynset og blir ferdig til St.Hans.