Slik unngår du telefonselgere til din lokalforening

Lokalforeninger i Pensjonistforbundet er de siste årene blitt oppringt av telefonselgere som ønsker å tilby tjenester det som regel ikke er bruk for. Her er oppskriften på hvordan du kan reservere din forening mot dette.

Alle foreninger og organisasjoner som registrerer seg i Enhetsregisteret og Frivillighetsregisteret i Brønnøysundregistrene, har mulighet til å motta såkalt Grasrotandel og etter hvert momskompensasjon. Derfor er dette en registrering Pensjonistforbundet oppfordrer sine foreninger til å gjøre.

En slik registrering fører imidlertid til at foreningen som blir registrert i Brønnøysundregistrene er synlig for telefonselgere. Dette har de sener år ført til at en rekke lokalforeninger har blitt oppringt av selger fra ulike selskap, som på mer eller mindre ærlig vis, har forsøkt å selge foreningen tjenester. Til tross for at det er oppegående tillitsvalgte som mottar disse telefonene, er det av og til lett å vikle seg inn i en avtale foreningen kanskje ikke har bruk for. Dette har ført til at Pensjonistforbundet sentralt har mottatt mange henvendelser om hjelp fra foreningene.

Pensjonistforbundet sentralt har i flere tilfeller vært i kontakt med selskaper som etter en forklaring om foreningenes natur, har gått med på å kreditere avtaler og stoppe oppringning. Men, fordi det er mange aktører på markedet, vil det fortsatt være mange som kontakter lokalforeningene.

Derfor har Pensjonistforbundet tatt kontakt med Brønnøysundregistrene og fått tips til hvordan man kan gjør det vanskeligere for selskapene å finne fram på telefon. Under følger en oppskrift på hvordan. Det du trenger for å få det til er en pc, innlogging til Altinn (enten med mobil, bank id eller annet) og organisasjonsnummer. Det kan også være en fordel å undersøke i Brønnøysundregistrene hvilke opplysninger som er registrert på foreningen, så du vet det.

Slik går du fram

Følg linken til skjema på Altinn her eller følg linken under:

1. Velg skjemaet som heter «Samordnet registreringsmelding».
  2. Logg deg inn med MinID, BankID eller annet.
  3. Velg «Fortsett» og deretter krysser du av for «Endring/Nye opplysninger»
  4. Tast inn foreningenes organisasjonsnummer og velg deretter «Neste»
  5. Kryss av for å endre «Telefon-, telefaks-, og mobilnummer».
  6. Kryss deretter av boksene om at «Telefonnummer fjernes», «Telefaksnummer fjernes» og «Mobilnummer fjernes». Bare kryss av på de opplysningene du har registrert fra før, om du tar en for mye kan du rette opp dette senere.
  7. Du blir bedt om å bekrefte endringen med melding på SMS, fyll da inn ditt mobilnummer.
  8. Du blir deretter bedt om å signere melding og trykker «Hent» for å få opp eget navn til signering. Huk av boksen med eget navn og trykker «Neste».
  9. Deretter trykker du «Kontroller melding og vedlegg»
  10. Og velger knappen til høyre «Send til Altinn» eller «Send til min innboks»
  11. Du blir så henvist til din egen postkasse på altinn der beskjeden vil ligge øverst. Du må trykke «Signering» i margen til høyre.

Om det er vanskelig å få til kan du ringe Altinn for brukerservice på telefon 75 00 60 00.

Lykke til!