Et kontantløst samfunn

Debatten rundt kontakter raser i media. Pensjonistforbundet er skeptiske til å forlate kontantene sånn uten videre.

Tidligere blogginnlegg

I dagens debatt om kontantløst samfunn linkes argumentene opp mot svart arbeid og at en effektiv måte å bekjempe svart arbeid på er å forlate kontantene og erstatte med utbredt kortbruk. Her må vi skille mellom snørr og barter. Vi må ikke la alle dem som ikke er istand til å benytte kort bli sittende med svarteper i et spill mot svart arbeid. Mange eldre klarer ikke å bruke kort som betalingsmiddel. Det kan være problematisk å huske koder, det kan være problematisk å se de små tallene på betalingsautomatene og de kan føle seg utrygge i betalingssituasjonen.

Så lenge sedler og mynter er godkjent betalingsmiddel skal ingen føle seg ubekvem med å benytte seg av denne måten å betale for seg på. Vi er enige i at svart arbeid må bekjempes men myndighetene må finne andre måter å bekjempe det på enn å ta bort kontantene.