Pensjonistforbundet starter årets kampanje, for å få kjøkkenet tilbake til sykehjemmene. Det vil også gjøre det mulig for beboerne å være med på å tilberede maten.

Bli med på kampanjen:
Få kjøkkenet tilbake til sykehjemmet!

Pensjonistforbundet vil nok en gang sette søkelyset på måltidene som blir servert på landets mange sykehjem. Temaet ble aktualisert ved juletider, da nyheten om de fire eldre på Andøy som ble servert fiskeboller som julemiddag nådde offentligheten.

Tidligere blogginnlegg

Skriv under på kampanjen her.

Fiskebollene kom vakuumpakket fra kommunens felleskjøkken. Kunne dette vært unngått dersom maten ble tilberedt på sykehjemmet de fire var knyttet til? Jeg mener svaret er ja. En nærhet mellom dem som tilbereder maten og dem som skal få den servert, vil gjøre at måltidet får en helt annen posisjon og betydning. Etter min mening: Den posisjonen det fortjener!

Hendelsen med fiskebollene har igjen satt mat for pleietrengende eldre på kartet. Helt siden trenden med store felleskjøkken bredte om seg på 90-tallet har kampen for å få kjøkkenet tilbake på sykehjemmet gått i bølger. Nå er tiden inne for å blåse nytt liv i den kampen.

For hvorfor skal vi godta at eldre, pleietrengende mennesker får et dårligere mattilbud enn andre? Når vi vet at mange eldre i sykehjem har dårlig matlyst og lider av underernæring – og vi samtidig har kunnskap om at lukt, smak og farger på maten stimulerer matlysten – hvorfor gjøres det da ikke noe med det?
Et sykehjem er først og fremst et HJEM for dem som bor der – og i et hjem skal man kunne lukte at det snart er middag, og allerede da begynne å glede seg til måltidet. Ikke bare det – hvis man har lyst til å være med på å tilberede maten, skal man også kunne gjøre det.

Kokkene på kjøkkenet får en nærhet til dem som skal spise maten, og det kan også bidra til et godt mattilbud for pårørende, noe som igjen kan gjøre at pårørende kommer oftere på besøk. Det gir ansatte på sykehjemmet en mulighet for bedre opplæring i god ernæring, og kunnskap om matglede. Og det kan bidra til mer individuelt tilpasset mat for beboerne.

Mat handler også om utseende, smak og hvordan den blir servert. For sykehjemsbeboere og andre pleietrengende er måltidene dagens høydepunkt, og vi vet at god matkultur er med på å øke trivselen. Tolga omsorgstun er ett av sykehjemmene i landet som har satt måltidet i sentrum. Med slagordet «Tolga dyrker måltidet», tilbereder de hjemmelaget mat i eget kjøkken, som en ramme for trivsel, fellesskap og diskusjoner om mat og tradisjon.
Som de selv skriver: «Et eget kjøkken med den riktige kompetansen er selve hjertet i matomsorgen på Tolga omsorgstun. Her lages det meste fra bunnen av. Det er sunt, det er variert, det er velsmakende og delikat, - og økonomisk effektivt med eget kjøkken.»
Det bør være et mål for alle landets sykehjem!

Det er så mye å vinne på å få kjøkkenet tilbake til sykehjemmene at Pensjonistforbundet nå mobiliserer til ny kamp for denne saken, som er så viktig for så mange. Vil du være med på vår kampanje?

Send en epost til kampanje@pensjonistforbundet.no skriv navnet ditt, og vis din støtte. Del gjerne egne opplevelser med oss.

Snakk med lokalpolitikerne i kommunen din i valgåret, spør dem hva de vil gjøre for å få kjøkkenet tilbake til sykehjemmene i din kommune.

Snakk om dette med venner, familie og bekjente, og få dem til å engasjere seg – og del gjerne oppfordringen om å sende oss en epost.

Regjeringen vil utrede et eget tilskudd til renovering, etablering eller gjenetablering av lokalkjøkken på sykehjem fra og med 2020. Vi imøteser dette med interesse, og lover å følge opp saken videre, også i den kommende valgkampen. Med dere i ryggen står vi sterkt!

Skriv under på kampanjen her.