Vi stiller opp for hverandre

Det kalde, kjølige Norge er ikke lenger verken kaldt eller kjølig. Tvert om så oser vi av varme.

Tidligere blogginnlegg

Hvem husker ikke Ali Al-Jabri ? Den 16 år gamle gutten fra Stovner som Statsminister Erna Solberg fremhever i nyttårstalen. Han gjør noe for eldre mennesker. Han ble et samlingspunkt for ungdommen som ville gjøre noe ekstra, være til nytte og glede for mennesker som trenger noen å være sammen med. Fantastisk!!

Hvem så 9.klassingene som lagde bøker. Ikke vanlige bøker men bøker om den enkelte som bor på Vålerengen bo- og servicesenter. En herlig reportasje i NRK Østlandssendingen. De gledet de eldre, de eldre gledet ungdommen og reportasjen gledet oss alle!!

Når Aina fra Lakselv inviterer alle flyktninger i Børselv  til seg i et forsamlingshus for at de skal bli bedre kjent med hverandre, viser det den ekte holdningen blandt oss. Vi vil at flyktningene skal ha det bra og vi vil at vi skal ha det bra sammen med dem. Ikke dem og oss men oss alle.. i fellesskap. På den måten snakker vi da om integrering i praksis. Vi må huske at de fleste flyktningene er ukjente for hverandre også. Da er slike samlinger som Aina tar initiativ til svært nyttige.

En nylig fremlagt rapport fra frivilligNorge forteller at 46% av all frivillighet utøves av eldre. Dette kan Pensjonistforbundet skrive under på. Bare i vår organisasjon har vi langt over 4000 frivillige som hver måned aktiviserer over 50.000 eldre gjennom lokalforeningene. Vi stiller opp for hverandre.

Personlig er jeg flyktningeguide gjennom Røde Kors. Det gir meg uendelig mye  og jeg kan trygt si at den jeg er guide for stiller opp for meg gjennom å tilføre meg kunnskap om den situasjon han har gjennomlevd. Vi stiller opp for hverandre!!