Det optimale sted å tilbringe en sommer: Risør

Nå kan skuldrene senkes og roen nytes

Pensjonistforbundets tusenvis av tillitsvalgte fortjener nå å hvile ut, nyte sommeren før høsten igjen vil kreve sitt.

Tidligere blogginnlegg

En svært hektisk ettervinter og vår ligger bak oss med årsmøter, trygdeoppgjør og landsmøte som store saker. En takk til alle dere som har bidratt til å sette Pensjonistforbundet på agendaen. Vi er i presse- og media som aldri før og vi har de gode sakene å være der med også. Gratulerer til Jan Davidsen som er ny forbundsleder. Et spennende valg som garantert har i seg fremtidig sterk fokus på urett og urettferdighet i samfunnet. Det skal bli morsomt å jobbe med en slik kapasitet. En takk også til Borge Rørvik for god innsats som forbundsleder gjennom 6 år. Han vil bli husket som en raus person med fokus på helsearbeid for eldre.

Trygdeoppgjøret gikk som det måtte gå. Mange partier har giftet seg med pensjonsreformen og er derfor ikke villig til å se litt annerledes på ting enn hva de gjorde i 2009. Synd men sant. Pensjonistforbundet vil i tiden fremover lansere alternative forslag på hvordan løpende pensjon bør reguleres . Det hører ingen plass hjemme at pensjoner reguleres lavere enn prisvekst ( det hører igrunnen ingen plass hjemme at den reguleres lavere enn lønnsvekst heller). I en fremtid med høyere ledighet og med sterkest vekst i ungdomsledigheten gir vi et feil signal når pensjon reguleres lavere enn lønn. Incentivene for å jobbe lengre er jo bedre regulering av lønn enn pensjon, høyere minstefradrag for lønn enn pensjon osv. Er det ikke mer rett å fase ut eldre av arbeidslivet gjennom  økonomisk trygge former  enn å øke ledigheten blandt ungdom? Den debatten må vi ta!!

Fattige eldre er et  begrep som definitivt ikke skulle vært i vokabularen. Men, ca 50.000 enslige minstepensjonister lever av- og med en pensjon som ligger under EUs definerte fattigdomsgrense. Derfor er begrepet mer enn reellt. Dette forventer vi at regjeringen og støttepartiene gjør noer med i Statsbudsjettet for 2016. I debatten rundt trygdeoppgjøret viet Venstre og Høyre taletiden til å fokusere på de fattige eldre og mente at det var viktigere at vi gjorde noe for dem istedenfor å bruke midler ekstra til trygdeoppgjøret for å kompensere for negativt oppgjør. Ja, nå har dere sjansen til å leve opp til hva dere selv sa. Jeg vil definitivt ikke glemme det!!

Og... i samme slengen: Få bort dobbeltrommene på sykehjem. Eldre pleietrengende fortjener mye mer enn et skjermbrett som skille mellom sengene.

Men, før den tid: Ferie.
Riktig god sommer