Revidert nasjonalbudsjett: For lite til kommunene

Regjeringen skryter på seg at de bevilger 1.1 milliard ekstra til kommunene. Egentlig bevilger de omlag 700 millioner for lite!

Tidligere blogginnlegg

Kommunene har ansvar for det meste av hva vi omgir oss med i hverdagen. Barnehager, skoler,eldreomsorg, renovasjon osv. Det er og blir skatter og avgifter som representer inntektssiden for kommunene. Inntekter som må til for å forsvare utgiftene. Når inntektene går ned som følge av skattenedgang må staten fylle på for å kompensere. Ingen kommuner ødsler. Ingen kommuner forbruker sine inntekter helt feil. De fleste kommuner må faktisk snu på krona for å få hjulene til å gå rundt. Når behovet for merinntekter i 2015 er på 1,8 milliarder er det patetisk av regjeringen å skryte på seg at de merbevilger 1.1 milliard. De underbevilger med 700 millioner. Hvor skal kommunene kutte? Hvem skal lide? Jeg håper inderlig at samarbeidspartiene presser på får å få økt overføringen.

Poseavgiften er borte før den ble iverksatt. Jeg lyttet til Siv Jensen da hun la frem revidert budsjett. Hun klarte på en underlig måte å fremstille det som om regjeringen hadde trukket tilbake noe som Stortinget hadde vedtatt sist høst. Rent juridisk har hun rett i at det er bevilgende myndighet ( stortinget) som vedtok poseavgiften. Men ærlig talt Siv Jensen: Det var vitterlig regjeringen som foreslo det i sitt forslag til statsbudsjett for 2015.