Tenk om...

Det er inngangen til påske og tid for å reflektere litt over ting som skjer rundt oss

Tidligere blogginnlegg

Tenk om alle som solgte oss dagligvarer virkelig var opptatt av å selge oss rimelig mat og ikke bare skrøt av det i annonser. NRK hadde et program på TV for litt siden som viste oss innsiden av dagligvarehandelen. Det var rimelig skremmende. Når de som selger oss rimelig mat rekker å bli milliardærer på 10 år så selger de ikke maten billig nok. All ære til landbruksminister Sylvi Listhaug som utfordrer gruppen. Honnør også til konkurransetilsynet som krever mer åpenhet og større grad av konkurranse. Vi må bare huske på å holde oss
innenfor noen definerte etiske og moralske regler. Mangel på dette gjorde at LIDL fort forsvant ut av landet.

Tenk om vi viste vilje til å hjelpe de som er på flukt i Syria. Ikke med hjelp der de er men ved å åpne opp for å ta imot vesentlig fler hit. Det står ikke på penger, det står ikke på plass. Det står på vilje. Å vise fromhet ved å si at de skal få hjelp der de er vitner om liten vilje til faktisk å hjelpe. Sannheten er jo at de ikke har noen plass der de er. Det er utbombet og fullstendig uten infrastruktur, rent vann eller trygge omgivelser. La oss vise at vi er et varmt samfunn.

Tenk om politikerne kunne la være å spille svartePer i debatten rundt asylsøkerbarna. Shake hands og si
sorry til hverandre før dere vedtar å hente dem hjem igjen ( for det er jo her de bor). Det hadde vært voksent, det hadde høynet respekten for politikerne.

Tenk om de som har minst å rutte med kunne få et godt påslag slik at de følte at det ble gjort noe for dem. Å leve på en pensjon på 14.000.- i måneden er ikke noe å skryte av. Mange har fått mye av regjeringen gjennom store skatte og avgiftskutt. De som har minst har ikke fått så mye ( om de i det hele tatt har fått noe). Tenk om vi alle hadde sett hverandre i øynene og sagt: Selvsagt skal vi prioritere dem som har minst.

Tenk om politikerne kunne tolke intensjonen i pensjonsreformen korrekt og da på en slik måte at pensjonene skal reguleres med en gjennomsnitt av lønns- og prisvekst. Da hadde vi sluppet å komme i en situasjon lik den vi høystsannsynlig kommer i dette året hvor pensjonene blir regulert lavere enn prisveksten. Parterne i  arbeidslivet har vist ansvar og konkludert med et null-oppgjør for 2015. Baksiden av medaljen er pensjonsoppgjøret som forteller at det skal tas hensyn til en fratrekksfaktor på 0,75% på lønnsveksten. La oss håpe politikerne ser skjevheten og redder seg selv fra en mindre hyggelig periode hvor de må svare for seg overfor frustrerte pensjonister.

Tenk om vi alle kan hegne om demokratiet ved å bruke stemmeretten ved høstens kommune- og fylkestingsvalg. Å sitte hjemme på valgdagen er ikke bare en reaksjon mot politikken og de etablerte politiske partier. Det er også et hån mot det demokrati vi forfekter og er stolte av. Det finnes et vell av partier å stemme på, og du har også muligheten til å stemme blankt. Det viktigste er at det stemmes.

Tenk om vi alle kan få en flott påske og en vakker vår der vi er!