FrP`s valgløfter

Pressen er opptatt av FrP`s manglende evne til å innfri valgløftene. Men er det grunn til å svartmale?

Tidligere blogginnlegg

Arveavgiften er borte. Den forsvant med en gang regjeringen Solberg var på plass. Skatt på alminnelig inntekt er redusert med 1%. Riktignok er ikke eiendomskatten borte. Ei heller bompengene og for dem som er opptatt av nettopp det er nok FrP en skuffelse. Men vi  får kjøre Segway og vi har fått billigere påhengsmotorer. Ikke så mange som roper hurra for akkurat det men noen er det vel.

Pensjonistene er skuffet, og det med rette. Når en arbeidsminister fra FrP som så til de grader er motstander av underegulering av løpende pensjon likevel velger å gjennomføre underregulering med 0,75%, har de grunn til å bli skuffet. Partiet har jo gått til valg på at undereguleringen er et ran og skal bort. Ikke nok med at de nå har gått bort fra det ,nå snakkes det om ansvarlig og bærekraftig pensjonsordning. Det betyr vel at de selv mener at eget partiprogram inneholder uansvarlighet og manglende bærekraft hva pensjon angår.

Aftenposten har den siste uken fokusert på FrP`s lovnader innen eldreomsorgen. Er det ett område jeg tror FrP vil innfri så er det innen eldreomsorgen og  lovfestet rett til sykehjemsplass. Noe annet enn å innfri på dette område hadde vært absurd. Et parti som har snakket eldres sak i så mange år må levere på det området. Når de endelig er kommet til makten så skal selvsagt løftene innen dette område innfris. Men for å innfri må Statsbudsjettet for 2015 inneholde vesentlig mer penger til kommunene, høyere investeringstilskudd og god plan og mye penger til kompetansebygging og rekruttering til helseyrkene. Da Siv, gjør det ikke noe om du ikke innfrir på bompenger, pensjon og skatt.